Tuesday, January 19, 2010

Menuju ke arah penyusuan Efektif

Mengenali Penyusuan Efektif

Susuilah bayi anda mengikut keselesaan anda dan bayi. Biasanya bayi yang baru lahir menyusu 12 kali sehari Bagi setiap penyusuan yang efektif anda harus:

* memegang bayi dalam posisi yang selesa tanpa menegangkan bahagian belakang, bahu, lengan ataupun tangan.
* Penggunaan bantal untuk membantu meninggikan kedudukan bayi dapat mengelakkan lengan dari menjadi lenguh. Jika saiz payu dara anda agak besar, gunakan kain lampin yang telah digulung untuk disendalkan di bawah payu dara sebagai sokongan. Kain lampin gulung yang diletakkan di bawah lengan atau tangan juga dapat menyokong kepala bayi dan mengelakkan ketegangan otot lengan.
* Kekalkan kedudukan, mulut bayi akan merangkumi keseluruhan puting dan 1 inci bahagian tampuk susu. Bibir atas dan bawah bayi tergulung sedikit terkeluar dan dagunya mencecah payu dara

Menyusu dengan selesa


* Anda mungkin merasakan satu sensasi tegangan lembut pasa puting dan areola (tampuk susu) semasa menyusu. Jika penyusuan di laksanakan dengan betul, anda akan merasa selesa. Jika anda mengalami kesakitan, berhenti menyusu dan mula semula.
* Lihat pergerakan mulut, leher dan dahi bayi. Apabila bayi anda menyusu dengan baik, anda akan melihat pergerakan mulutnya. Anda juga dapat melihat pergerakan dahi dan leher bayi semasa aktiviti penelanan susu.
* Mendengar bunyi susu ditelan. Bayi mungkin menghisap dengan pantas pada permulaan susuan diikuti dengan penelanan susu. Kadangkala bayi berhenti seketika sebelum sambung menghisap semula.

Bagi mencapai keselesaan pada setiap penyusuan:

* Bayi yang lapar akan menghisap dengan pantas pada awal penyusuan. Apabila penyusuan diteruskan untuk beberapa minit, bayi menjadi lebih selesa dan akan menghisap dengan lebih perlahan.
* Semasa menyusu, bayi mungkin tertidur. Ini adalah tanda yang bayi sudah kenyang.
* Bayi yang mendapat susu yang mencukupi tidak banyak merengek. Bayi yang baru lahir mungkin terjaga dari tidur bila dialihkan kedudukannya ke atas katil atau tilam. Cuba dakap bayi, ini dapat menenangkannya. Jika bayi tetap menangis dan merengek, hubungi Kaunselor Laktasi anda.
* Selepas hari ketiga, bayi yang mendapat susu yang mencukupi akan mendapat 6 lampin basah dan 2 lampin kotor sehari. Jika bilangan lampin yang di tukar kurang bilangan di atas, sila hubungi doktor pakar kanak-kanak atau kaunselor Laktasi.

No comments:

Post a Comment