Tuesday, January 19, 2010

Mula Menyusukan Bayi

Penyusuan Pertama

* Susui bayi anda dalam 1 jam yang pertama selepas kelahiran. Ini mempercepatkan pembentukan susu. · Pastikan posisi anda selesa.
* Sentuhkan puting anda diatas mulut bayi sehingga mulutnya dibuka luas.
* Pastikan bayi anda menghisap keseluruhan puting dan 1 inci tampuk anda.
* Bayi anda tidak memerlukan susu berformula atau air. Susu anda adalah makanan yang terbaik untuknya.
* Cuba menyusu pada kedua-dua belah payu dara pada setiap susuan.
* Bayi yang baru lahir perlu disusui setiap 2-3 jam, siang dan malam.
* Susukan bayi jika ia kelihatan lapar.

Skedul Penyusuan


* Bagi minggu-minggu pertama, anda mungkin perlu mengejutkan bayi dari tidur untuk diberi susu. Kejutkan bayi setiap 2 jam pada waktu siang. Bayi akan dapat menyesuaikan dirinya dengan siang dan malam.
* Biarkan bayi menyusu selama mana boleh. Jika masa penyusuan terlalu singkat, bayi mungkin menjadi lapar kerana tidak mendapat susu yang cukup.
* Bayi yang diberi susu ibu tidak memerlukan botol susu. Memberi bayi menghisap dari botol susu boleh mengurangkan bekalan susu dan juga menjadikan bayi keliru.

Adakah susu ibu sahaja mencukupi?

YA! Anda mempunyai bekalan susu yang mencukupi apabila:


* Anda menyusukan bayi anda 8-12 kali dalm 24 jam.
* Bayi mempunyai sekurang-kurangnya 6 lampin basah dan 2 lampin kotor dalam masa 24 jam. Najis bayi yang menyusu dengan susu ibu berwarna kekuningan dan lembut/cair.
* Kenaikan berat badan bayi anda ialah 120-200gm seminggu.
* Bayi anda kelihatan senang dan tidak lapar selama 1-2 jam diantara waktu penyusuan.

Penjagaan Puting

Keringkan puting anda di udara selepas setiap penyusuan, sapukan sedikit susu yang telah diperah pada puting, ia dapat membantu dalam penyembuhan dan perlindungan puting.

Menggunakan diari penyusuan

* Anda boleh menggunakan diari penyusuan ini untuk memudahkan rujukan semasa perbincangan dengan Kaunselor Penyusuan sekiranya anda ingin mengetahui lebih mengenai penyusuan.
* Catatkan masa anda mula menyusu. Catatkan jangkamasa penyusuan di setiap belah payu dara. Catatkan diruangan basah atau kotor setiap kali lampin bayi ditukar.
* Mulakan pada muka surat yang baru setiap hari. Ini membolehkan anda melihat pula jadual penyusuan sehari (24 jam) dalam satu muka surat.

"Tumbesaran pantas"


Bayi akan melalui proses "tumbesaran pantas" pada masa: 2 minggu, 6 minggu, 3 bulan. Semasa proses ini, ibu biasanya merasakan tidak mempunyai bekalan susu yang mencukupi. Bayi perlu disusui lebih kerap lagi, bagi memenuhi keperluan bayi. payu dara anda akan menghasilkan lebih susu apabila kekerapan penyusuan bertambah. Sebenarnya, bayilah yang mempengaruhi bekalan susu yang ada. Payu dara mengambil masa 2 hari untuk menambahkan bekalan susu. Selepas proses "tumbesaran pantas" ini, bayi akan kembali pada pola penyusulan yang asal

Sumber dari:
http://www.susuanibu-pk.gov.my/penyusuan-susu-ibu-2.htm

No comments:

Post a Comment