Monday, January 18, 2010

Petua Penyusuan Yang Berjaya




AMALAN POSITIF

* Persediaan mental sebelum kelahiranadalah penting Dapatkan maklumat-maklumat berguna mengenai penyusuan susu ibu semasa hamil.
* Yakinkan diri yang susu anda mencukupi untuk bayi anda.
* Susuilah bayi dalam keadaan tenang dan banyak berehat pada minggu-minggu awal selepas kelahiran bayi.
* Pastikan penyusuan dilakukan dengan posisi yang baik dan selesa supaya tidak terasa lenguh dan mengelakkan masaalah seperti sakit putting.
* Makan makanan yang seimbang dan minum air yang mencukupi.
* Ingatlah bahawa bekalan susu ibu bergantung kepada rangsangan. Lagi kerap bayi menyusu,semakin banyak susu akan dihasilkan.

AMALAN NEGATIF

* Jangan terpengaruh dengan kata-kata bahawa susu anda tidak mencukupi untuk bayi anda. Ingatlah jika anda berupaya melahirkan seorang bayi ke dunia ini, anda sudah pasti mampu memberikannya susu yang terbaik!
* Jangan berikan bayi anda susu botol tambahan atau air masak Bayi tidak perlu diberikan makanan atau minuman lain kecuali susu ibu hingga berusia 4 hingga 6 bulan. Cara menghisap puting botol dan puting buah dada adalah berbeza. Ini boleh mengelirukan bayi dan akan meggagalkan Penyusuan susu ibu
* Jangan menyusu dalam keadaan terburu-buru. Masa 6 minggu pertama adalah `masa latihan' untuk ibu dan bayi. Masa, ketenangan dan kesabaran akan menyelesaikan banyak masaalah.
* Jangan risaukan kekerapan bayi membuang air besar. Adalah perkara biasa bayi yang diberi susu ibu kerap membuang air besar. Najis ini biasanya cair sedikit dan berwarna kekuningan. Adakalanya bayi tidak membuang air besar beberapa hari lamanya. Ini juga perkara biasa.

DAPATKAN NASIHAT DAN BANTUAN

Dapatkanlah bantuan yang betul bila menghadapi masaalah penyusuan. Berikut adalah senarai tempat dan nombor talipon di mana terdapat kakitangan atau kaunselor yang telah terlatih dalam pengendalian penyusuan susu ibu di Malaysia. Kakitangan yang dihubungi boleh merujuk anda kepada mereka yang lebih mahir, jika sekiranya mereka tidak mampu untuk menolong anda. Telefonlah untuk bertanya. Jika perlu, perjumpaan mungkin boleh diaturkan.

Sumber dari:
http://www.susuanibu-pk.gov.my/penyusuan-susu-ibu-2.htm

No comments:

Post a Comment